اجازه ندهیم گوشی‌های هوشمند زندگی ما را نابود کنند

اعتیاد یعنی کاری به‌صورت مکرر و در فواصل زمانی منظم انجام شود. معتادشدن به گوشی‌های موبایل، به یک اپلیکیشن خاص یا اینترنت نه‌تنها انرژی را تحلیل می‌برد بلکه میزان بهره‌وری را نیز کاهش می‌دهد و موجب اضطراب و ناتوانی تمرکز روی یک موضوع خاص می‌شود.

به‌منظور شناخت بهتر اعتیادبه گوشی‌های هوشمند و جلوگیری‌از این موضوع، تکنولوژی به دو دسته‌ی اختیاری و اجباری طبقه‌بندی می‌شود. تکنولوژی اجباری به دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شود که برای انجام کارهای روزانه مانند پرداخت کردن قبوض ضروری هستند. در نقطه‌ی مقابل تکنولوژی‌های اختیاری قرار دارند که شامل سایر اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌هایی می‌شوند که در گروه اول قرار نمی‌گیرند. دسته‌بندی‌کردن تکنولوژی اولین گام برای شناخت بهتر جایگاه آن‌ها در زندگی و تلاش برای محدودکردن استفاده از آن‌ها است.

استفاده‌ی کم‌تر از گوشی‌های هوشمند یعنی بتوانیم مغزمان را طوری آموزش دهیم که دربرابر وسوسه‌ی بررسی موبایل مقاومت کند. انجام این کار ساده نیست اما مزایای زیادی به‌همراه دارد و کمک می‌کند فرد مدیریت بیشتری روی زندگی خود داشته باشد. کنارگذاشتن موبایل شاید راه‌حل ساده‌ای به‌نظر برسد اما تازمانی‌که جایگزینی برای ویژگی‌های آن پیدا نشود، فایده‌ای ندارد؛ در ادامه به معرفی بیشتر راه‌حل‌هایی می‌پردازیم که جایگزین خوبی برای کاربردهای گوشی‌های هوشمند هستند.

mobile

۱- استفاده از ساعت مچی

هربار که برای بررسی ساعت از موبایل خود استفاده می‌کنید، خطر غرق‌شدن در دنیای اپلیکیشن‌های جذاب یا خواندن پیغام‌های غیرضروری را افزایش می‌دهید. بررسی پیغام‌های وبلاگ، سرزدن به توییتر، اینستاگرام، فیسبوک یا خواندن ایمیل‌ها، حلقه‌ای تکراری است که اغلب ما هرچندساعت یک‌بار انجام می‌دهیم و به آن عادت کرده‌ایم. نگاه‌کردن به صفحه‌ی موبایل برای هربار دیدن ساعت، خطر گرفتارشدن در این حلقه و هدررفتن زمان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهترین کار، استفاده‌از ساعت مچی و کاهش‌دادن تعداد دفعاتی است که درطول روز سراغ گوشی‌های هوشمند می‌رویم.

۲- خریدن یک ساعت زنگ‌دار

اغلب ما برای اینکه هر روز صبح، ساعت مشخصی از خواب بیدار شویم، ساعت موبایل را کوک می‌کنیم و درواقع صبح را با سپردن کنترل زندگی خود به موبایل آغاز می‌کنیم. این یعنی صفحه‌ی موبایل و دیدن پیغام‌ها و ایمیل‌ها، اولین کاری است که بعد از بیدارشدن انجام می‌دهیم و دغدغه‌ی رسیدگی یا پاسخ‌دادن به آن‌ها باعث می‌شود هیچ مدیریتی روی سپری‌شدن زمان خود نداشته باشیم. بنابراین یک ساعت زنگ‌دار بخرید و تنها زمانی سراغ موبایل بروید که همه‌ی کارهایتان را انجام داده‌اید و می‌خواهید از خانه خارج شوید.

mobile

۳- کسب مهارت در توصیف و به‌یادآوردن

تصور کنید درحال صحبت در مورد یک فیلم با همکار خود هستید و نمی‌توانید نام هنرپیشه‌ی اصلی فیلم را به‌خاطر بیاورید، اولین راه‌حلی که به ذهنتان می‌رسد، چیست؟ مطمئنا سراغ موبایل می‌روید و با یک جستجوی ساده در گوگل پاسخ سؤال را پیدا می‌کنید. یا تصور کنید چند روز پیش ویدئویی از یک سگ بامزه در یوتیوب دیده‌اید و حال با تعریف‌کردن یک خاطره سراغ گوشی موبایل می‌روید تا ویدئوی موردنظر را به همکار خود نشان دهید؛ زیرا نمی‌توانید جزئیات آن را تعریف کنید.

راه‌حل این است که به‌جای استفاده از موبایل سعی کنید مهارت‌های توصیف‌کردن و به‌یادآوردن نام‌ها را بهبود دهید. اینکه برای پیداکردن هر موضوعی سراغ گوگل می‌روید، باعث تنبلی مغز و وابستگی آن به موبایل و اینترنت می‌شود. همچنین اگر همیشه ترجیح می‌دهید عکسی را به دوستان خود نشان دهید، به این معنا است که مهارت‌های توصیف‌کردن را فراموش کرده‌اید. سعی کنید اطلاعات را بدون جست‌وجو در اینترنت به‌یاد آورید و داستان‌ها را بدون نیاز به نشان‌دادن ویدئو و تصاویر توصیف کنید.

۴- وضع قوانین

امروزه گوشی‌های هوشمند مهارت بالایی در پیداکردن دوستان قدیمی و فراموش‌شده پیدا کرده‌اند و اغلب ما زمانی‌که در جمعی هستیم، ترجیح می‌دهیم ازطریق موبایل با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و به‌نوعی از توجه‌به انسان‌های اطرافمان غافل می‌شویم. شخصی که در یک جمع در کنارتان حضور دارد، ترجیح می‌دهد زمان خود را با شما سپری کند و انتظار دارد شما نیز همین کار را انجام دهید. ما زمان محدودی برای باهم‌بودن داریم و باید از این زمان نهایت استفاده را ببریم؛ بنابراین هنگام حضور در یک جمع، کارکردن با موبایل را کنار بگذارید.

بهترین راه‌حل، این است که قوانین محکمی وضع کنید و اولویت را روی بهبود روابط اجتماعی بگذارید؛ به‌عنوان مثال استفاده از موبایل را هنگام حضور در محیط کار، میهمانی یا هنگام راه‌رفتن ممنوع کنید.

۵- استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت استفاده از گوشی هوشمند

گوشی‌های آیفون، یک ویژگی دارند که مدت‌زمان استفاده‌ی کاربر از موبایل را نظارت می‌کند و گزارش دقیقی به او ارائه می‌دهد. طبق گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۷ در آمریکا هر فرد بزرگسال روزانه به‌طورمتوسط دو ساعت و ۵۱ دقیقه از گوشی موبایل خود استفاده کرده است.

استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان استفاده از موبایل، دید بهتری درزمینه‌ی نحوه‌ی استفاده کاربر از موبایل می‌دهند و به مدیریت این موضوع کمک می‌کنند. ناگفته نماند که محدودکردن استفاده از یک اپلیکیشن به‌معنای استفاده از پلتفرم دیگر برای بررسی آن نیست. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید استفاده‌ی خود از فیسبوک را کاهش دهید، باید استفاده از وب‌سایت آن را علاوه‌بر استفاده از اپلیکیشن محدود کنید.

mobile

۶- بلاک‌کردن اپلیکیشن‌ها در ساعات خاص

ویژگی دیگر گوشی‌های آیفون این است که می‌توان اپلیکیشن‌ها را در ساعات خاصی بلاک کرد؛ مگر اینکه به‌طور دستی از حالت بلاک خارج شوند. به‌عنوان مثال، می‌توانید بین ساعات ۱۰ شب تا هفت صبح، اپلیکیشن‌ها را بلاک کنید و به‌مرور زمان، مدت بلاک‌بودن آن‌ها را افزایش دهید.

۷- خاموش‌کردن نوتیفیکیشن‌ها

فعال‌کردن نوتیفیکشن یعنی به اولویت‌های شخص دیگری اجازه دهیم که وارد برنامه‌ی روزانه‌ی ما شوند. بعد از خاموش‌کردن نوتیفیکیشن‌ها، شاید مدتی پیغام‌ها را بیشتر از گذشته چک کنید؛ اما به‌مرور زمان احساس بهتری نسبت‌به این موضوع پیدا می‌کنید و اجازه نمی‌دهید که اولویت‌های شخص دیگری وارد زندگی شما شود. هر نوتیفیکیشنی که ارسال می‌شود، رشته‌ی انجام کار را پاره می‌کند و شخص باید مدت‌زمان بیشتری برای تمرکز روی یک موضوع بگذارد. حتی گاهی‌اوقات به‌اندازه‌ای سرگرم می‌شود که انجام کار را به‌کل فراموش می‌کند. بنابراین بهترین کار این است که حداقل هنگام انجام کارهای مهم، نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید.

۸- دسته‌بندی‌کردن کارها

بررسی ایمیل‌ها می‌تواند هر پنج دقیقه یک‌بار یا تنها یک‌بار در روز انجام شود. شاید فکر کنید پیوسته بررسی و جواب‌دادن بهتر است اما در این مورد، بررسی کم‌تر تأثیر بهتری دارد. زمانی‌که کاری را یک‌بار در طول روز انجام می‌دهید، تمام تمرکز خود را روی انجام آن می‌گذارید و درنتیجه، خروجی بهتری می‌گیرید؛ اما زمانی‌که هر پنج دقیقه یک‌بار سراغ آن می‌روید، تمرکز بالایی ندارید.

فراموش نکنید که درمورد بررسی اپلیکیشن‌های موبایل، کم‌تر، همیشه خروجی بهتری دارد.

 

۹- سیاه‌وسفیدکردن صفحه‌نمایش

اگر تمام این کارها جواب نداد، امکان خاکستری‌کردن صفحه‌نمایش را امتحان کنید. اگر آیفون دارید، به مسیر settings > general < accessibility بروید و سپس در قسمت vision، تنظیمات را به greyscale تغییر دهید. این کار صفحه‌نمایش گوشی را سیاه و سفید می‌کند و به‌نوعی جذابیت آن را کاهش می‌دهد. آیکون اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی طراحی رنگی‌رنگی و براقی دارند که شخص وسوسه می‌شود روی آن‌ها کلیک کند؛ اما سیاه‌وسفیدکردن صفحه، این جذابیت و درنتیجه استفاده از آن‌ها را کاهش خواهد داد.

۱۰- تعیین‌کردن اهداف بزرگ

آخرین و فلسفی‌ترین راه‌حل برای کم‌کردن میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند این است که برای خودتان اهداف بزرگی تعیین کنید. آیا هدف شما از زندگی‌کردن این است که اینستاگرام را بالا و پایین کنید و به ایمیل‌ها پاسخ دهید؟ البته که این‌طور نیست. اگر از مسیری که هستید، به‌راحتی منحرف می‌شوید، بهتر است دقت بیشتری در انتخاب آن داشته باشید. استفاده‌ی مفید از تکنولوژی هیچ ایرادی ندارد، اما اگر به بهانه‌ای برای دررفتن از زیر کار منجر شود، باید یک فکر اساسی برای این موضوع کرد.

کاری که دوست دارید، انجام دهید و در محیط کار با همکاران خود ارتباط برقرار کنید. بعد از کار، تفریح یا ورزش دلخواه‌ی خود را انجام دهید یا با دوستانی صحبت کنید که حواس شما را از بررسی موبایل پرت می‌کنند.

 

ارسال نظر برای این مطلب...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *